Translation

NewStatPress
Visits today: _

Bardzo duże obniżenie stawek przewozie kontenerowym

Przewóz morzem od wieków uważany był za ekonomiczny i tani, szczególnie dziś, gdy zaczęły pływać potężne jednostki kontenerowe. Obecnie najdłuższe z nich przewożą jednorazowo blisko dwadzieścia tysięcy TEU, mierząc przy tyk około 400 metrów. W latach dziewięćdziesiątych możliwości ładunkowe statków były trzykrotnie niższe, można więc zauważyć ogromną dynamikę wzrostu morskiego transportu w ostatnich latach. Zwiększanie ładowności statków ma duże znaczenie na koszty transportu, ponieważ sama eksploatacja między jednostkami jakie mają 14 tys TEU ładowności a obecnie największymi niewiele się różni, to im kontenerów na pokładzie będzie więcej, tym jednostkowy koszt będzie się zmniejszał. I rzeczywiście taka sytuacja ma miejsce, choć niestety rosnąca ilość dużych statków na morzach i oceanach spowodowała dużo zawirowań na rynku międzynarodowych przewozów. Znacznie zaczęły się zmniejszać ceny za transport, stawiając pod dużym znakiem zapytania rentowność prowadzenia takiej działalności. Przykładowo jednostkowe stawki pomiędzy portami europejskimi a Azją po raz kolejny obniżyły się dość mocno poniżej sumy 600 dolarów za przewóz jednego kontenera.

Spadek ten jest duży, bo wynosi 23 procent w porównaniu z poprzednim tygodniem. Tak naprawdę w ostatnich miesiącach zdecydowanie częściej występowały spore obniżki opłat, co na pewno nie cieszy firmy obsługujące najdłuższe statki. A prognozy wskazują na to, że w ciągu najbliższych miesięcy sytuacja raczej się nie polepszy, bo analitycy mają nie najlepsze wieści. Według najnowszych prognoz eksport i import towarów obsługiwanych przez północnoeuropejskie porty zwiększy się tylko o maksymalnie dwa procenty. Bardzo duże obniżki stawek przewozie kontenerowymJest to znacznie mniejsza ilość niż rok wcześniej, kiedy wskaźniki te były bliskie 10 procent. Niewątpliwie spory wpływ na tak niski poziom cen mają również plany armatorów które dotyczą kolejnych kontenerowców. Tu z kolei na trasach pomiędzy portami europejskimi i azjatyckimi planuje się zwiększenie ładowności na poziomie 9 procent, ponieważ na najważniejszych handlowych nitkach pojawią się nowe kontenerowce o średniej ładowności 12 tys. kontenerów.