Translation

NewStatPress
Visits today: _

Zaplanowany pomnożenie złomowań statków w 2016 roku

Rynek przewozu kontenerowego od od wielu miesięcy jest w trudnej sytuacji. W dalszym ciągu duża ilość jednostek oczekuje na terenie stoczni na skończenie, a umowy na ich produkcję podpisywano przed kilku laty, gdy była duża koniunktura. Ale rynek ostatnio bardzo się załamał, w przewozowej branży zaczął się duży kryzys i okazało się nagle, że jednostek jest zwyczajnie za dużo. Najwięksi armatorzy radzą sobie z takimi problemami w różny sposób. Pewna ich część decyduje się wydłużyć trasy omijając kanały Panamski i Sueski, co wprawdzie znacznie zwiększy czas dostawy ładunku, ale pod względem kosztów będzie to wychodzić bardzo podobnie, a statki mają zajęcie. Dość sporo jednostek jest także zacumowanych przy portowych nabrzeżach i czeka na jakieś zamówienie, czasami może to trwać to nawet kilka tygodni. Coraz powszechniejszym trendem jest również oddawanie do złomowania wyeksploatowanych jednostek. W związku z tym że bez przerwy do użytku są oddawane nowo budowane kontenerowce, dużo nowocześniejsze i oszczędniejsze, to starsze jednostki zaczynają się nie opłacać. Całkiem spory wpływ na oddawanie statków na złom ma także malejący popyt na pewne rodzaje statków, tu także w ostatnim czasie nastąpiło dużo zmian. Przewidywany zwiększenie złomowanych kontenerowców w roku 2016

Analitycy szacują, że w roku 2016 będzie sporo więcej złomować kontenerowców, niż przed rokiem. Powstaje to z kilku rzeczy. W pierwszej kolejności w tym roku powinny zwiększać się ceny złomowanych jednostek, w 2015 roku naprawdę bardzo niski poziom, tak więc armatorzy nie spieszyli się raczej do tego, żeby pozbywać się statków. Dość spore znaczenie na ogólną sytuację ma również spore zmniejszenie popularności na jednostki typu panamax. Przy większym popycie na nie znacznie bardziej od oddawania na złom będzie się opłacać ich sprzedaż czy czarterowanie, lecz aktualnie zainteresowanie nimi jest dużo mniejsze. W roku bieżącym, w styczniu i lutym, do złomowania oddano blisko dwadzieścia statków, z których więcej niż połowa pływała poniżej 20 lat. Zwiększeniu też ulega rozmiar złomowanych statków, zwiększająca się ich liczba ma ładowność przekraczającą cztery tysiące ton. Specjaliści z branży oceniają, że w roku bieżącym zjawisko to będzie się nasilać, głównie z powodu konieczności pozbywania się jednostek nie przynoszących zysków, lecz również rosnącym cenom złomowania.