Translation

NewStatPress
Visits today: _

Kolejne plany polityków na wsparcie polskim stoczniom

Stocznie w naszym kraju sporą część swojej produkcji przeznaczają na eksport, gdzie 0 %. Jednak regulacje podatkowe, które są w tej chwili są dość niekorzystne jeżeli chodzi o płynność finansową. Z takich też powodów Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przedstawiło pod koniec marca szereg ważnych zmian dotyczących zagadnień wiążących się z podatkami, a których głównym celem jest zapewnienie stoczniom działającym u nas znacznie lepszej konkurencyjności. Spotkanie zostało zorganizowane na terenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, i gościli na nim najważniejsi reprezentanci branży stoczniowej. Tak więc pojawiły się tam prawie całe zarządy firm które są zrzeszone Związku Pracodawców Forum Okrętowe a także wielu innych państwowych oraz prywatnych zakładów stoczniowych. Cała branża z dużym zainteresowaniem przysłuchiwała się pomysłom, jakie były przedstawiane, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, że dotyczyć by one miały wszystkich zarejestrowanych u nas firm które się zajmują produkcją statków, a podmiotów tych bez przerwy przybywa i dynamicznie się one rozwijają.

Pierwsze nowe transporty na nowo otwartej trasie zaczęły kursować w dniu 21 stycznia, i robić to aktualnie mogą dużo szybciej niż do tej pory. Kolejne plany polityków na wsparcie polskim stoczniom
Jedną z najważniejszych propozycji, która się pojawiła w czasie prezentacji, jest zmiana w sposobie liczenia podatku VAT. Jeśli chodzi o produkcję nowych statków na eksport wynosi ona 0 procent, jednak sama stocznia musi opłacić wszystkich dostawców części podczas budowy, a wszystko będzie możliwe do rozliczenia dopiero w momencie zakończenia transakcji. A że niektóre projekty ciągną się przez parę lat, to przez ten czas pieniądze po prostu są zamrożone, co ma duży wpływ na płynność firmy. Inspiratorzy pomysłów chcą przesunąć obowiązek rozliczenia podatku VAT na dostawców części. Ze względu na to, że produkcja części jest dużo szybsza, to tacy dostawcy odczują dużo mnie obowiązek jaki na nich ciąży, bo zwyczajnie znacznie szybciej otrzymają zwrot podatku, który zapłacili. Takie rozwiązanie mogłoby znacząco poprawić kondycję stoczni, jakie na dzień dzisiejszy około dwudziestu procent pieniędzy które są przeznaczone na kupno wyposażenia pozostawiają pod postacią podatków, a tym samym będzie też miało spore znaczenie podczas negocjowania kredytów.
.