Translation

NewStatPress
Visits today: _

Obniżenie ilości przeładowanych towarów w porcie w Gdyni w pierwszych miesiącach bieżącego roku

Przez pierwszy kwartał aktualnego roku port w Gdyni miał spadek przeładunków o blisko sześć procent w porównaniu z ubiegłym rokiem, a ogólna ich wielkość wyniosła niecałych pięciu milionów ton. Spadki te spotkały kilka grup ładunków, a dla każdej z nich jest sporo konkretnych powodów stojących za taką sytuacją. O o trochę ponad 5 procent zmniejszył się przeładunek węgla, a podstawową przyczyną takiego stanu rzeczy to ograniczenia w eksporcie i bardzo niskie ceny na światowych rynkach. Dużo więcej spadków wystąpiły przy przeładunku zbóż, wynosiły one dwadzieścia procent, lecz mimo wszystko Gdynia utrzymała się na fotelu lidera, ponieważ w reszcie portów sytuacja była taka sama. Także o prawie 6 procent zmniejszyła się obsługa kontenerów, niestety Gdynia w dalszym ciągu ma duże trudności aby konkurować z sąsiednim Gdańskiem. W ostatnim czasie paru największych spedytorów zdecydowało o przeniesieniu obsługi do konkurencji, więc stało się to powodem znaczących spadków w tym obszarze. I do czasu wykonania zaplanowanych inwestycji, które mają zwiększyć przeładunkowe możliwości wszystko będzie wskazywać na to, że w tym obszarze niedużo może się zmienić.

A inwestycji tych jest potrzebne naprawdę dużo, gdyż jak na razie port nie jest przygotowany na to, aby móc przyjmować największe jednostki. W pierwszej kolejności niezbędna w nim będzie potężniejsza obrotnica, na montaż której przetarg został już rozpisany, a planowany czas oddania do użytkowania powinien wynieść około dwóch lat. Działające obecnie obrotnice dają możliwość obsługiwania statków mających długość do trzystu metrów, co jest stanowczo za mało na aktualne potrzeby armatorów. Redukcja ilości rozładowywanych ładunków w porcie w Gdyni w pierwszym półroczu bieżącego rokuProjektowana obrotnica ma pozwolić obsługę jednostek nawet do czterystu osiemdziesięciu metrów, co powinno w zupełności wystarczyć na wszystkie pływające obecnie statki. W następnych latach mają być realizowane nowe projekty, jakie aktualnie są w trakcje planowania. Tor podejściowy ma zostać pogłębiony do około 17 i rozszerzony do 280 metrów, a akweny wewnętrzne powinny mieć docelową 16 metrów. Dzięki temu do gdyńskiego portu bez problemów będą mogły wpływać największe nawet aktualnie statki, co zapewni możliwość konkurencji z sąsiadującym Gdańskiem.