Translation

NewStatPress
Visits today: _

Radykalne obniżki kosztów na rynku transportu kontenerowego aliansu G6

Plany radykalnych cięć na rynku transportu kontenerowego aliansu G6Od pół roku na rynku transportu kontenerowego panuje sytuacja kryzysowa, co sprawia, że znacznie zmniejsza się zapotrzebowanie na usługi transportowe. Kryzysem jest objęta cała branża, wraz z jej światowym liderem, czyli Aliansem G6. Armator ten, od całkiem niedawna operujący także w porcie gdańskim, będzie chciał w okresie zimy zawiesić parę tras z Azji do Europy. W szczególności niskie zapotrzebowanie na przewozy jest prognozowane w w czasie Bożego Narodzenia, dlatego też właśnie przez ten czas będą planowane postoje. Aktualnie jest w planach anulowanie kilku rejsów, do portów w Europie Północnej oraz Genui. Niestety nie jest to dobra wiadomość dla Gdańskiego portu, gdyż decyzja o takim charakterze dotknie również jego. Na dzień dzisiejszy specjaliści prognozują, że po nowym roku sytuacja ulegnie poprawie i nie będzie trzeba znowu redukować rejsów, jednak do tego muszą panować odpowiednie warunki biznesowe. A te jeszcze nie wyglądają najlepiej, bo zapotrzebowanie na przewozy od jakiegoś czasu maleje i nie wiadomo, jak długo to będzie trwało.

Ta kiepska sytuacja w transporcie kontenerowym ma bezpośrednie przełożenie na ilość kontenerowców, które zamiast zarabiać na pływaniu bezczynnie oczekują przy nabrzeżach na jakieś zlecenie. Szacuje się, że obecnie około dwustu kontenerowców musiało kotwiczyć w portach na całym świecie, co jest równoważne z ilością prawie pół miliona zwykłych TEU. Sytuacja tego typu dotyczy prawie wszystkie rodzaje popularnych statków, może z wyłączeniem feederów które obsługują trasy między międzynarodowymi portami a okolicą. Do niedawna jeszcze na tego typu bliskich trasach pływały głównie jednostki mające ładowność pomiędzy 1 a 2 tysiące kontenerów, jednak obecnie sporo z nich wycofano z użycia. Miejsce ich zajęły jednostki dwa razy większe, widać więc że armatorzy zrozumieli że będą się one znacznie bardziej opłacać, niż statki małe. Sporo cięć nastąpiło również we flocie oceanicznej. Z kolei tutaj wysłano na przymusowy odpoczynek dziewięć jednostek, mających wielkość do piętnastu tysięcy TEU. Działania tego typu mają za zadanie poprawę efektywności oraz zmniejszenie kosztów, co jest niezbędne na obecnym rynku.