Translation

NewStatPress
Visits today: _

Terminale kontenerowe rozpoczęły ważenie kontenerów morskich

Branża morskiego transportu od dawna miała ogromny problem nieodpowiednio deklarowanej wagi przyjmowanych kontenerów. Na nieszczęście spora część spedytorów nie przykładała się specjalnie do tego, a ma to niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa przewozów. Nieduże nawet różnice w wadze mogą się przy paru tysiącach kontenerów kumulować, sprawiając bardzo duże kłopoty z utrzymaniem stabilności, a czasami nawet zatonięcia. Z takich też powodów od długiego czasu prowadzone były intensywne prace nad uporządkowaniem tych kwestii, lecz z powodu kosztów nie można ich było z sukcesem zakończyć. Dopiero niedawno wypracowano porozumienie, na mocy którego wszystkie bez wyjątku kontenery znajdujące się na statku muszą być dokładnie zważone. Przepisy te obowiązują od 1 lipca 2016 roku, a ich nierespektowanie wiąże się z odpowiednimi konsekwencjami. Konieczność podania dokładnej wagi kontenera spoczywa na jego nadawcy, z takich też powodów musi on przypilnować tego, żeby całość się odbyła zgodnie z obowiązującymi zasadami. Jednocześnie przewoźnicy i terminale mają prawo odmówić załadunku kontenera, jakiego waga nie została zweryfikowana. Terminale kontenerowe rozpoczęły ważyć kontenery morskie

Obowiązujące przepisy pozwalają obecnie na ważenie jednostek kontenerowych za pomocą dwóch odmiennych metod. Pierwsza z nich to ważenie kompletnego spakowanego i zaplombowanego kontenera, zaś druga to pomiar wszystkich ładunków razem z opakowaniami i posumowanie na koniec wszystkiego. Pierwsza metoda będzie dużo szybsza i wygodniejsza do użytku, jednak będzie wymagać posiadania odpowiednich, certyfikowanych wag. Na dzień dzisiejszy zaledwie niewielka część portów w naszym kraju posiada tego typu możliwości, ale w dalszym ciągu nie będzie w nich szans na obsłużenie wszystkich jednostek. Z tego też powodu cały czas zdecydowana większość sprawdzania wag odbywać się będzie musiała w głębi kraju, w firmach jakie się zajmują pakowaniem. W najbliższych latach są oczywiście w planach inwestycje w tym kierunku, jednak sprawa nie dotyczy tylko zakupu kolejnej wagi, lecz również zmiany organizacji pracy na terenie portu. Dla przykładu port w Szczecinie posiada już przygotowane odpowiednie procedury związane z obsługą kontenerów, lecz również może zaoferować możliwość ważenia ich przed załadowaniem.