Translation

NewStatPress
Visits today: _

Jak embargo nałożone przez Rosję wpłynęło na kondycję polskich portów

Rosyjskie sankcje, jakie wprowadzono w rok temu rozpoczęły wojnę gospodarczą między Rosją a Zachodem, która po dziś dzień trwa. W pewien sposób wpłynęło to także na porty w naszym kraju, chociaż na każdy w nieco inny sposób. Część z nich mocno odczuła zawirowania gospodarcze, a inne zupełnie nie zauważyły tego, że taka sytuacja na świecie ma miejsce. Z pewnością w dużym stopniu embargo odczuł port elbląski port, bo właśnie dla niego podstawową grupę klientów stanowiły rosyjskie firmy. Obecna sytuacja na wschodzie przyczyniła się do dużego osłabienia waluty rosyjskiej, co sprawiło, że dla samych Rosjan zakupy w Polsce przestały się opłacać. W chwili obecnej spadek jest dość znaczący, gdyż wynosi blisko jedną trzecią w w porównaniu z minionym rokiem, z prawie stu pięćdziesięciu ton rozładunek spadł do niecałych stu. W jaki sposób embargo nałożone przez Rosję wpłynęło na kondycję portów w naszym krajuDuży wpływ miały też na taki stan rzeczy cła które strona rosyjska nałożyła na budowlane materiały. Na przykład na popularny beton komórkowy aktualnie one wynoszą 32 procent, co niemalże zupełnie zakończyło zakupy robione przez rosyjskich klientów.

Znacznie inaczej sytuacja przedstawia się w Gdańsku, jaki w praktyce zupełnie nie poczuł rosyjskich sankcji. W chwili obecnej w porcie gdańskim ocenia się wzrost przeładunku towarów o blisko jedną piątą w nawiązaniu do poprzedniego roku, co jest świetnym wynikiem mając na uwadze ogólną sytuację gospodarczą na świecie. Statystyka ta będzie dotyczyć kompletnych przeładunków, jednak już przykładowo w Gdańskim terminalu kontenerowym embargo rosyjskie odczute zostało w pewien sposób. Zakaz sprzedaży podstawowych produktów przełożył się na pogorszenie rosyjskiej gospodarki, co równocześnie miało znaczący wpływ na całą wymianę handlową z partnerami z tego kraju. Nieduży spadek obrotów zanotowano również w reszcie portów w Polsce, to znaczy w Gdyni i Szczecinie. Port w Szczecinie ma obecnie spory spadek obrotu węglem, z kolei Gdynia zanotowała dużo niższy obrót kontenerami. Do zmniejszenia się rozładunku węgla w dużej mierze się przyczynił niski kurs rosyjskiej waluty, który spowodował, że klienci zaczęli wybierać surowiec ze wschodu w miejsce polskiego.