Translation

NewStatPress
Visits today: _

Zagrożenia wynikające z za dużej ilości kontenerowców

W coraz większej pogoni za poprawą rentowności przewozów armatorzy zaczęli budować coraz bardziej pojemne statki i w coraz większej ilości. Kilka tras obsługują już 400-metrowe olbrzymy, mogące jednorazowo zabrać na pokład ponad 20 tysięcy jednostek. Wyścig tego typu trwa już parę lat, a najbardziej zaciekła rywalizacja odbywa się pomiędzy największymi armatorami. Jednak widać coraz wyraźniej, że trochę to wszystko poszło w złym kierunku, ponieważ zbyt duża liczba dużych statków może mieć negatywne odbicie w cenach za fracht. Tego typu problemy były już dobrze widoczne w ubiegłym roku, kiedy ceny sięgnęły prawie dna, a transportowa branża w dużym stopniu obwiniała za taką sytuację właśnie bardzo dużą nadpodaż miejsca na pokładach. A to przecież nie koniec, bo o ile rok temu kontenerowców o największej długości oddano do użytku sześćdziesiąt, o ładowności w przedziale pomiędzy 18 a 22 tyś jednostek, to w planach lub w trakcie budowy będzie ich jeszcze większa liczba. I jeżeli wszystkie zostaną oddane do użytki, to kryzys z ubiegłego roku będzie tylko wstępem do naprawdę poważnych problemów w branży.
Zagrożenia wynikające z za dużej liczby kontenerowców.

Zasadniczy problem będzie wynikał z tego, że największe jednostki obsługiwać będą jedynie trasy z Azji do Europy, bo jedynie tam po prostu się to opłaca. Jednak żeby rejs był rentowny, to taki statek musi być wypełniony prawie do samego końca, a z kolei to wywołuje presje na to, aby za każdym razem mieć pełne ładownie. Przy tak dużej ilości kontenerowców i zwolnieniu gospodarczym w Chinach obecnie łatwe to nie jest, i ma spore przełożenie na koszty frachtu. Znaczący wzrost zanotowała również flota kontenerowców o średniej ładowności, do 13 tysięcy TEU. Co prawda jednostki te znajdą zatrudnienie obsługując drugą nitkę Kanału Sueskiego, lecz i tam w którymś momencie ilość będzie zbyt duża i kolejne nie będą potrzebne. Całościowo w roku 2015 cała kontenerowa flota zwiększyła się o blisko dwadzieścia milionów TEU, a w nadchodzących latach będzie to jeszcze więcej. Taka wielka liczba nowo budowanych statków ma także wpływ na to, że zwiększająca się liczba kontenerowców całkowicie jest wycofywana jest zupełnie z użycia czy też bezczynnie stoi przy nabrzeżach oczekując na jakieś zlecenia.

.